Friday 1 March 2013

IRONI




BAB 1 
            Sera menyusun radas yang digunakannya sewaktu melakukan ujikaji kimia tadi. Peralatan tersebut dibersihkan terlebih dahulu sebelum dikeringkan lalu disimpan di dalam loker.
            “Sera,”sapa Reezuan yang tiba-tiba sahaja datang mendekat. Tanpa dipelawa, dia melabuhkan punggung di atas kerusi bersebelahan Sera.
            “Ya, ada apa?” Sera masih tidak berhenti daripada melakukan tugasannya.
            “Buku kimia yang tebal tu awak beli kat mana?”
            “Kedai buku lah,”
            “Tak jumpa pun saya cari,” Angkat muka. 
            “Semua kedai ada lah,” bersungguh Sera meyakinkan. Reezuan angkat bahu.
            “Awak beli kat mana?” kali kedua soalan itu dilontarkan.
            “MPH kat Mid..”
            “Weekend ni boleh tunjukkan pada saya tak?”
            “Semua kedai ada lah!” Kali ini lebih tinggi. Reezuan mengukirkan senyuman.
            “Saya dah cari 5,6 buah kedai buku tapi tak jumpa jugak. Ingat tak prof cakap yang kalau seorang je yang tak ada buku tu, satu kelas kena denda nanti?”
            Sera angguk. Mukanya tampak bosan.
            “Saya mintak sekejap je masa awak hari Sabtu ni, demi kebaikan manusia sejagat. Boleh?”
            “Kenapa mesti ajak saya?”
            “Kenapa tak boleh ajak awak?”
            Sesi soalan berbalas soalan tanpa jawapan itu terhenti apabila pelajar-pelajar mulai keluar dari makmal.
            “Jom balik,” selamba Reezuan mengajak sambil mempamerkan senyuman. Senyuman yang bisa membuatkan wanita normal cair melihatnya tetapi tidak si hati batu Sera. Sudah 3 tahun mereka sekelas tetapi gadis itu dilihat sering berada dalam dunianya yang tersendiri sahaja.
            Mereka berjalan beriringan keluar dari makmal. Lab coat yang dipakai tadi dilipat lalu diletakkan di atas tangan.
            “Awak nak makan apa ni?”
            “Saya tak cakap pun saya nak makan,”
            “Kalau dah jalan ikut sini, memang terus sampai kafe la kan,” namun kata-kata Reezuan hanya seperti angin lalu apabila Sera menghentikan langkahnya. Gadis itu lebih berminat melihat iklan yang ditampal di papan kenyataan berbanding melayan lelaki di sebelahnya.
            “Awak nak cari rumah sewa ke?” soal Reezuan apabila melihat kertas iklan yang ditenung oleh Sera. Sera mengangguk perlahan.
            “Saya tahu satu tempat ni. Tak jauh dari kolej kita ni. Penyewa dia perempuan, kerja kat kedai buku. Dia nak cari seorang lagi housemate,” Sera bekalih pandang ke arah Reezuan.
            “Kalau awak nak tengok sekarang pun boleh. Kejap saya call, tanya dia ada kat rumah ke tak,” lelaki itu mengeluarkan telefon bimbit lalu berjalan dua tiga langkah menjauhi Sera.
            Selepas beberapa minit, Reezuan tersenyum sambil menganggukkan kepalanya kepada Sera.
            “Perempuan tu kawan awak ke?” soal Sera.
            “Kalau awak nak anggap macam tu pun boleh. Jom. Ikut kereta saya dari belakang tau. Nanti sesat pulak,” Sera tergamam seketika.
            “My typical Sera, always clueless in direction. Sebab tu lah saya kena ada untuk jaga awak,”
            “Sera?” Sera kembali tersedar apabila Reezuan menyebut namanya.
            “Sempat lagi berangan,” Reezuan tertawa kecil. Sera tersenyum tawar. Setawar hatinya sekarang. Mungkin hatinya lebih tawar daripada apa yang dipamerkannya.

***
            Pintu rumah dibuka sebaik sahaja Reezuan melafazkan salam. Seorang perempuan berambut pendek memakai t shirt lelaki berdiri di hadapan pintu.
            “Reez! Masuklah. Ni ke kawan awak tu?” soal Najwa riang.
            “Ya. Dialah yang nak tengok rumah ni. Sera, ni Najwa,” Reezuan bertindak sebagai 
pengantara di antara mereka berdua. Sera memaniskan roman wajahnya. Najwa menjauhkan diri, memberi ruang kepada Reezuan dan Sera untuk masuk ke dalam.
            “Mesti nama awak Syahira kan? Lepas tu kawan-kawan panggil Sera?” teka Najwa.
            “Tak. Nama saya memang Sera,” balas Sera. Matanya melilau melihat sekeliling.
            “Bilik sebelah kanan tu yang kosong,” tunjuk Reezuan.
            “Kenapa awak pulak yang lebih tahu pasal rumah ni?” pandangan Sera jatuh kepada Reezuan.
            “Laa, awak tak cakap kat Sera ke?”
            “Cakap apa?”
            “Mama Reez la tuan punya rumah ni. Saya sewa dari dia lah. Dah, jom saya tunjukkan bilik tu,” Najwa menarik tangan Sera. Mereka berdua berjalan masuk ke dalam bilik tersebut. Reezuan turut mengikut dari belakang.
            Bilik tersebut mempunyai kelengkapan yang cukup untuk seorang wanita bujang. Ada katil, almari dan sebuah meja solek. Mereka berdua memberi masa kepada Sera untuk melihat keadaan bilik itu.
            “Girlfriend awak eh?” bisik Najwa perlahan.
            “Taklah. Kawan sekelas je,”
            “Yelah tu,” Najwa tergelak kecil.
            “Najwa,” ketawa Najwa terhenti apabila Sera memanggilnya.
            “Panggi je Ju. Semua kawan-kawan saya panggil macam tu,” Sera mengangguk.
            “Macam mana jadi tak?” soal Reezuan pula.
            “Ok je. Tapi..”
            “Tapi apa?” soal Reezuan dan Najwa hampir serentak.
            “Tapi, Ju tak kisah ke saya tinggal kat sini?” Najwa tergelak mendengarkan soalan itu.
            “Kenapa pulak tak boleh?”
            “Yelah. Kita kan tak kenal lagi satu sama lain,”
            Najwa berjalan menghampiri Sera. Dia memegang tangan gadis itu.
            “Kita akan ada banyak masa untuk buat semua tu lepas Sera pindah ke sini,” kedua-dua gadis itu tersenyum.

***
            Najwa menguap berkali-kali. Entah kenapa, malam ini kepalanya terasa berat. Mengantuknya lebih daripada biasa walaupun waktu baru sahaja menginjak ke jam 10 malam.
            “Woi!” Nazril tiba-tiba mengetuk kaunter. Najwa yang berdiri di belakang kaunter tersentak.
            “Kau ni kenapa?” marah Najwa. Nazril tersengih.
            “Kau buat apa harini? Gotong-royong perdana kat kawasan perumahan ke?” Nazril menarik kerusi. Dia melabuhkan punggungnya di hadapan kaunter. Kedai buku itu ditutup pada jam 10.30 malam. Tetapi biasanya pada jam 10, kawasan itu sudah mulai lengang, hanya tinggal para pekerja yang berbual sesama mereka menantikan kedai tutup.
            “Taklah. Aku pun tak tahu kenapa. Penat kot harini,” balas Najwa.
            “Kalau malas, cakaplah malas,”
            “Weh! Kerja kau kat belakang tu dah habis ke? Sibuk mengacau orang pulak,” marah Najwa.
            “Dah habis dah. Lemas la duk kat belakang tu. Kalau duk kat pintu depan ni boleh la tengok orang sikit. Mana tahu ada awek lawa masuk ke,”
“Tak habis-habis,” Najwa menggelengkan kepalanya.
“Jealous ke?” Nazril tersengih.
“Aku lebih rela bos tak bayar gaji aku 3 bulan daripada jealous sebab kau. Kirim salam!”
“Marah tandanya sayang,”
“Marah tanda annoying pun boleh. Nampak la failed sains sosial,”
“Korang berdua ni tak habis-habis bergaduh. Kahwin nanti baru tau,” sampuk Saiful yang tiba-tiba muncul.
“Tak kahwin sampai ke tua pun aku rela la,” serentak Nazril dan Najwa bersuara.
“Kau ni nak pergi mana?” soal Nazril pula apabila melihat Saiful memegang helmetnya.
“Balik la. Dah pukul 10.30 ni,” Najwa melihat jam di pergelangan tangannya. Waktu sudah mula melebihi 10.30 malam.
 
“Aku nak buang sampah kejap. Nanti kau suruh Ainul kunci pintu tau,” Najwa bangun lalu menuju ke belakang. Kepalanya terasa berat namun dicapai helmet dan begnya serta plastic sampah yang berisi kertas.
Semua pekerja sudah mula bersiap untuk balik. Najwa berdiri di hadapan jalan. Bersedia untuk menyeberangi jalan. Kepalanya terasa semakin berat. Matanya sudah mulai berair menahan kantuk.
Selepas dipastikan tiada sebarang kenderaan, Najwa melangkahkan kakinya untuk menyeberangi jalan. Serentak dengan itu, bunyi hon kereta tiba-tiba sahaja membingit. Cahaya lampu yang datang dari arah kanannya membuatkan matanya silau. Kereta tersebut bergerak laju menuju ke arahnya.
“Najwa!” terasa tangannya ditarik kuat. Kepalanya jatuh di atas dada lelaki itu. Seperti terkena kejutan elektrik, rasa mengantuknya tadi hilang serta-merta.
“Lain kali nak lintas tu, tengoklah kiri kanan dulu,” Nazril melepaskan pegangannya.
“Aku rasa dah tak ada kereta tadi,”
“Kau dah mamai ni. Bahaya naik motor sorang-sorang ni. Aku hantar,” tegas Nazril menyatakan keputusan.
“Tak pe lah. Dah hilang dah mengantuk ni. Rumah kau kan bertentangan arah dengan aku,”
“Dekat je kan rumah kau,”
“Aku duk sorang je. Tak elok la,”
“Bukan aku nak masuk rumah kau pun. Ju, jangan degil boleh tak?” lembut suara Nazril menyapa telinga Najwa.
“Ye lah ye lah. Tak payah nak buat suara bajet caring macam tu la,”
“Bukan apa. Kalau kau tak der, siapa nak belanja aku makan,” Nazril tergelak. Najwa tarik muka.

No comments:

Post a Comment