Wednesday 25 September 2013

Awak, ya awak!



BAB 1
                Izara meletakkan dulang makanan di atas meja. “Utara kau, pukul 1,” bisiknya sambil duduk di hadapan Amiera. Amiera perlahan menoleh ke belakang. Seorang lelaki berpakaian kemeja beserta tie sedang berbual rancak dengan kawannya.

                “Ouh budak tu. Dah ada awek la,” balas Amiera seraya menghirup cendol. Izara menarik muncung.

                “Spoil selera makan aku hari ni. Spoil!” dia menolak pinggan yang berisi mee goreng ke hadapan.

                “Kau ni dah kenapa? Baru harini je kau jumpa mamat tu, tiba-tiba nak give up dengan makanan pulak,” balas Amiera.

                “Dah lama la aku aim dia. Dah seminggu dah,” Amiera tergelak besar mendengar kata-kata Izara.
 
                “Lama? Seminggu? Seminggu tu 7 hari je lah. Belum cukup 10 hari lagi,”

                “Lebih dari dua tu lama lah,” Izara mula bermain-main dengan straw yang berada di dalam gelas.

                “Tak faham lah kau ni. Syazran tu dah jelas nak kat kau. Kau tak nak pulak,”

                “Desperate.”

                “Kau nak laki macam mana sebenarnya?”

                Izara angkat bahu. Dia mula mengangkat ketulan ais menggunakan straw lalu memasukkannya ke dalam mulut.

                “Penat la aku layan kau tau. Dari sem 1 membawak ke sem 5. Setiap sem ada je laki yang kau minat tapi satu pun tak lekat,” Amiera mula menyuap mee goreng ke dalam mulut.

                “Tu lah. Aku syak aku kena mandi bunga la. Heyy, jangan makan makanan aku,” Izara menepuk tangan Amiera.

                “Tadi kata tak nak,” Amiera menolak kembali pinggan yang berisi mee goreng ke arah Izara.

                “Kau nak tengok aku pengsan ke? Aku tak makan apa-apa lagi harini. Dah pukul  5 petang dah ni tau!”


                “Iz, pusing belakang sekarang!” kata Amiera tiba-tiba. Izara yang masih lagi mengunyah saki baki mee di dalam mulutnya pantas berpaling ke belakang. Lelaki yang lengkap berkemeja tadi sedang berbual dengan seorang perempuan.

                “Tu lah awek dia. Lawa tak?” Izara memerhatikan perempuan tersebut. Nampak sopan dan lembut apabila berbicara.

                “Comel! Comel giler. Budak kos apa tu?”

                “Budak marketing rasanya. Budak perempuan ni baru je clash dengan pakwe dia sem lepas. Pakwe dia dulu budak mikrob. Tengok tengok sem ni dengan budak ni dah,” jelas Amiera.

                “Perempuan ni hot ke?”

                “Boleh tahan lah. Dia selalu jadi ajk kalau ada sukan ke, jadi usher majlis ke. Bukan macam kau. Balik bilik layan twitter. Sape yang nak kenal?”

                “Abang yang aku minat ni kos apa pulak?” soal Izara nakal.

                “Tak sure ah. Tapi yang pasti dia budak sukan. Dah menang macam macam la. Kau tak tau ke?”

                Izara geleng kepala. “Baru je minat. Tak sempat nak buat research. In fact, nama dia pun aku tak tahu,”

                Amiera menggeleng kepala. “Patutlah seminggu ni selalu ajak aku makan kat kafe fakulti tu lah fakulti ni lah. Nak jejak dia la ni?”

                “Mana ada! Aku nak tukar tukar selera la. Tak bosan ke makan kat tempat sama,”

                “Macam la aku tak kenal kau,” Amiera tersenyum sinis.

                Izara angkat kening,” Kalau kenal kenapa tanya?”

                “Nak pastikan je. Haaa ni, kau ingat tak abang yang buat master yang kau tanya aku haritu?”

                Berkerut dahi Izara memikirkannya tetapi kemudian dia cepat cepat mengangguk.

                “Dia datang audition teater haritu…”

                “Kau kan ajk! Nak nombor telefon dia!” hampir melompat Izara dari kerusi.

                “Dengarlah dulu. Aku cerita tak habis lagi ni,”

                “Haaa, apa?”

                “Dia lepas. Terpilih jadi pelakon. Aku ingat nak kenalkan kau kat dia kalau…..”

                “Kalau apa?”

                “ Janji jangan suka sape sape dalam masa seminggu,”

                “Kau ingat perasaan ni boleh kawal ke?”

                “Ada otak, akal, guna lah. Yang gelojoh sangat tu kenapa??”

                “Hahaha. Tak der lah gelojoh. Urmm mungkin boleh kot sebab abang-abang hot kebanyakkannya dah berpunya. Lagipun, kalau aku minat tapi aku tak cakap kat kau, still kau tak tahu kan?”

                “Hahaha. Boleh ke kau hidup kalau tak cerita kat aku? Ingat Iz, lepas orang dah tengok teater nanti, abang ni confirm naik. Susah dah kau nak dekat dengan dia lepas ni,” tutur Mira senada.

                “Ok mama. Dah la. Jom balik. Penat dah aku duk sini lama-lama,” 


               “Lagi penat sebab dapat tahu orang yang di usha dah berpunya kan?” Amiera bangun lalu menolak kerusi. Izara juga mengikut jejak langkahnya.

                “Who cares? Abang teater tengah tunggu aku tu,” Mereka berjalan seiringan menuju ke kereta. Belum sempat keluar dari kereta, Izara menarik lengan Amiera.

                “Ami, hensemnya abang yang pakai baju  ungu tu,”

                “IZARA!!!”


No comments:

Post a Comment