Tuesday 23 April 2013

Bulan

Setiap hari, kelas aku pukul 8 pagi. Setiap hari aku akan mengalami morning sickness (baca: mengantuk). Tapi yang paling teruk ialah hari Rabu sebab pagi tu kelas Fizik.

Dalam kelas Fizik, pukul 8 sampai sembilan masih lagi dalam posisi pelajar cemerlang. Dah masuk 9.30, aku mula menguap seperti tiada esok. Sampai keluar air mata. Aku tak tahulah sama ada sebab aku lapar, mengantuk, bosan ataupun sedih sebab tak faham apa yang lecture ajar kat depan.

Intro haruslah menyimpang 270 darjah dari tajuk di atas. Heeee



Tadi, lecture aku ajar pasal Theory of Relativity. Intro dia lebih kurang macam ni:

"Pernah tak, masa kecik2 dulu, bila awak naik kereta pada waktu malam, awak ingat bulan tu ikut awak?"

Aku pun dalam hati terdetik:

"A'ah la. Masa comel kecik2 dulu selalu je excited ingat bulan tu ikut kereta sekali. Lepas tu bising beri tahu adik2 yang bulan tu ikut kereta yang abah bawak. Lepas tu adik2 pun tumpang excited sekali. Lepas tu kena marah sebab bising dalam kereta"

Lepas dengar explaination lecture tadi, aku dah mula dapat gambaran apa yang aku nak jawab kat anak aku nanti kalau dia excited tengok bulan ikut kereta.

Situasi:

Boy: Ummi ummi oppss mummy mummy, kenapa bulan tu ikut kereta.

Me: *saling berpandangan dengan suami sambil tersenyum* bukanlah sayang. Bulan tu bukan ikut kita sebenarnya. Dalam theory of relativity, kita ada belajar pasal Length contraction: Objects are measured to be shortened in the direction that they are moving with respect to the observer.

Boy: Apa tu? Abang tak faham lah.

Encik suami: Isshh awak ni pun, budak tu baru lima tahun. Mana nak faham teori ni semua.

Boy: *buat muka blur*

Encik suami: *pandang cermin pandang belakang* nanti abang belajar nanti abang faham lah. Tapi sekarang ni daddy nak abang taw yang begitulah hebatnya kebesaran ALLAH.

Boy: Terima kasih mummy, daddy.

CUT OFF

Sempat buat drama pendek pasal keluarga bahagia pulak. Haha. Got to go now sebab nak siapkan lab report fizik. aaaaaaaa.


No comments:

Post a Comment