Sunday 23 September 2012

Yuda di Padang Maya



It’s time for book review! *baca dengan nada it’s time for cocokrunch.
Hari ni nak review pasal sebuah novel bertajuk Yuda di Padang Pasir. Aku kan dah cakap yang aku jenis yang jarang baca novel melayu. Tapi buku ni memang lain dari yang lain. Semestinya penulisnya lelaki *grin



For this book, I would like to thanks my roommate for lending me this admiring stuff *aku tahu kau baca muz! Hahahaha
Buku ni sebenarnya menceritakan tentang hubungan manusia dan jin. Hubungan seharian termasuklah percintaan. Seriously, boleh ke jin dan manusia jatuh cinta? #RollingEyes. Tapi cinta ni kan satu perasan yang halus. Cinta itu satu kegilaan.
Ya.
Cinta itu satu kegilaan.
                I will write a little about synopsis. Hero dalam cerita ni adalah seorang yang tanpa disedarinya berkawan dengan jin. Tapi dia tak nampak, dia hanya dengar je suara jin tu memberi arahan. Jin tu takdelah kacau dia, sebaliknya jin tu banyak membantu dia.
                Bila dia menjejakkan kaki ke university, dia berkenalan dengan seorang perempuan (heroin kot) dan perempuan tu telah meminta pertolongan lelaki tu untuk mengubati ibunya. Mesti korang fikir, “alaa, tipikal cerita melayu je pun”.
Tapi!
                Perempuan tu sebenarnya jin yang menyamar sebagai manusia. Dan lelaki tu telah terheret sama ke alam jin. Terkejut tak terkejut tak? Aku pada mulanya macam tak percaya tapi sekarang ni aku dah terpengaruh. “Betul ke manusia boleh travel ke alam jin?” *muka confius
                So, for this book, I give 4 out of 5 stars. Toksah nak buat muka “banyaknya kau bagi fatin,”. Beli dan baca sendiri. Barulah tahu apa erti kepuasan. Hehe
                So, aku rasa tu je yang aku nak tulis. Ayat dalam cerita ni best2. Kalau aku ada masa atau kalau aku rajin sikit, aku akan tulis ayat yang menarik perhatian dalam cerita ni. Notice the word kalau kat situ. Hohoho.
               


2 comments:

  1. Salam Fatin,

    Yey! Thanks for the review. ANyway, saya penulis YDPM, dan ya YDPM 2 akan keluar insyaAllah dalam tahun ni cuma sekarang saya sedang menunggu green light publisher untuk terbitkan buku sekuel tu.

    Sbentar tadi, manuskrip sy sampai ke karangkraf, doakan ia berjaya ;)

    And this time... nak awk miliki sendiri,,, hehe... then kasi pinjam dan promot okeh!


    ReplyDelete
  2. welcome! saya tulis dengan olahan saya sendiri je. tak tahu la adakah itu memang cara yang awak nak sampaikan kepada pembaca. waaahhhh!!! bestnya bila buku nak akan dipubliskan. I wish the best for you. saya pun nak sangat novel saya dibaca oleh orang ramai. haha. don't worry, kali ni saya akan beli sendiri sebab saya dah taw betapa powernya karya awak. dannnnn saya dah ada "ADAMARYAM". tunggu masa nak baca je :)

    ReplyDelete